22 Липня, 2025

“Нова пошта” надихнулася діями американського мільярдера Ілона Маска, який заради “державної ефективності” залишив без роботи тисячі американців та позбавив фінансування низку гуманітарних проєктів. “Поки Ілон Маск здався й іде з DOGE, ми тільки починаємо!” – заявив співвласник “Нової пошти” Володимир Поперешнюк та почав звільняти.

Естафету підхопили в “Укрзалізниці”, де планують скоротити 500 працівників – кожного п’ятого представника адміністративно-управлінського персоналу. Однак без роботи в Україні не залишиться ніхто – через глобальний дефіцит кадрів у деяких великих компаніях дефіцит кадрів сягає 20%.

OBOZ.UA поспілкувався з найбільшими українськими роботодавцями та розібрався, чи загрожують українцям масові звільнення і кого найбільше не вистачає на ринку праці.

Що планують роботодавці: відповіді найбільших компаній

“Нова пошта” планує звільняти 10% співробітників. Свого кредитора, Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), про намір скоротити 2900 працівників компанія повідомила ще у травні. Про це йдеться також на сайті ЄБРР.

Масштабна оптимізація відбувається на тлі пошуку нових співробітників. Лише на сайті work.ua розміщено 730 вакансій від ТОВ “Нова пошта”. Звільняють офісних співробітників, а шукають переважно працівників у відділення. Тих, хто буде “ближче до посилок”.

“Новій пошті”, як і десяткам опитаних OBOZ.UA компаній, критично не вистачає фахівців робітничих професій. “В Україні спостерігається тенденція, що професії, які вимагають ручної праці або безпосереднього виробництва продукту, не дуже популярні. Вони, на жаль, не дуже престижні”, – пояснює Наталя Слинько, CEO в TalentMatch.

Роками в Україні погіршувався дисбаланс між тим, яку освіту отримують українці, й тим, яких фахівців потребує ринок праці.

“Не вистачає фахівців практично всіх категорій. Професіоналів своєї справи практично не залишилося зовсім”, – розповідають OBOZ.UA в “АТБ”. У компанії у відповідь на запит повідомили: за минулий рік кількість співробітників збільшилася на 2010 осіб і зараз сягає рекордної для українського продуктового ритейлу позначки у 59 000. Жодних скорочень тут не планують.

Натомість в “Укрпошті” (понад 30 000 працівників) торік кількість робочих місць зменшилася орієнтовно на 10-12%, розповідають представники поштового оператора. Це скорочення стало наслідком автоматизації сортувальних ліній. Якщо раніше сортували 600 посилок на годину, то після автоматизації ця цифра збільшилася до 4000-8000 посилок. Тож з’явилася можливість скоротити частину працівників.

“Попри незначне скорочення чисельності працівників, “Укрпошта” суттєво зросла: дохід компанії останніми роками системно збільшується. У 2024 році “Укрпошта” отримала 12,9 млрд грн доходу – це на 1,3 млрд грн, або 12,1%, більше за показники 2023 року. У 2023-му дохід компанії порівняно з 2022-м також зріс на 12% і становив 11,6 млрд грн”, – розповідають OBOZ.UA в “Укрпошті”.

На запитання, чи планують скорочувати працівників і цього року, в “Укрпошті” відповіли: “Ринок, як і “Укрпошта”, динамічно змінюється. І “Укрпошта”, відповідно, адаптує свою роботу”. Також там зазначили, що зі зростанням обсягів збільшиться кількість кур’єрів, водіїв тощо. З іншого боку, цифровізація та штучний інтелект (ШІ) замінять певну кількість працівників адміністративного апарату та бек-офісу.

У деяких компаніях кількість співробітників скорочується через повномасштабну війну. Зокрема, зараз у Групі “Метінвест” загальна кількість працівників досягає 50 000. Проте ще торік було 60 000. “Зміна кількості працівників переважно пов’язана з призупиненням роботи Покровської вугільної групи наприкінці 2024 року”, – пояснили в компанії.

При цьому на підприємствах “Метінвесту” зараз відкрито 4000 вакансій, а дефіцит кадрів уже перебуває на рівні 10-20%. Неможливість укомплектувати персонал у компанії називають “найбільшою проблемою”.

“Наша найбільша проблема – це укомплектування персоналу. В умовах війни маємо забезпечити підприємства потрібною кількістю працівників відповідної кваліфікації для виконання виробничих планів. Зараз дефіцит кадрів у компанії становить 10-20% від загальної кількості персоналу”, – кажуть у компанії.

В ОККО розповіли, що за минулий рік кількість співробітників збільшилася на 34 особи (до 10 496 працівників). У ПриватБанку кількість “активного” персоналу (без тих, хто перебуває у декреті тощо) з січня 2024-го до червня 2025-го зросла з 16 900 до 20 500 працівників. У Сенс Банку за минулий рік штат розширився на 134 людини, а загальна кількість працівників станом на липень 2025-го складає 3919 осіб.

Жодна зі згаданих компаній не повідомила про наміри скорочувати кількість працівників.

Проте досвід “Нової пошти” надихнув “Укрзалізницю”. Там заявили про плани скоротити 25% адміністративно-управлінського персоналу до кінця 2025 року. Це приблизно 500 осіб, робота яких, як кажуть у компанії, стала “менш важливою через цифровізацію”.

Кого шукають роботодавці

Працівників усе ще критично не вистачає, і це підтверджують абсолютно всі опитані OBOZ.UA роботодавці. Навіть тим компаніям, які активно впроваджують нові технології та оптимізують процеси, все одно критично не вистачає працівників. Наприклад, в “Укрпошті” відкрито близько 2000 вакансій. Передусім шукають виробничий персонал: працівників відділень, водіїв, сортувальників, вантажників. “Також активно набираємо фахівців з ІТ-розробки, зважаючи на значну кількість проєктів із цифровізації, ШІ тощо”, – кажуть у компанії.

Штучний інтелект тут уже запровадили в роботу бухгалтерії та бек-офісу. Плани на цей рік – впровадити ШІ в сортуванні, логістиці, HR та деяких інших напрямках.

У Сенс Банку кажуть: “Найбільший попит маємо на менеджерів із продажів банківських продуктів у всіх сегментах. Це пов’язано з амбітними цілями бізнесу щодо зростання клієнтської бази, розширення присутності на ринку та підвищення рівня сервісу”.

У банку вважають, що штучний інтелект має покращити ефективність роботи команди, а не замінити фахівців.

Роман Борисенко, керівник дирекції з HR та корпоративного управління ПриватБанку, розповідає OBOZ.UA: “Насамперед не вистачає висококваліфікованих ІТ-фахівців, які необхідні ПриватБанку для застосування сучасних технологій, реалізації цікавих та складних ІТ-проєктів”.

  • “Привату” особливо складно знаходити кандидатів у масових професіях (інкасатори та працівники мережі відділень) у зв’язку з недостатньою кількістю кандидатів на ринку та високою конкуренцією серед роботодавців, особливо у таких містах, як Київ та Львів.
  • В ОККО додають: “Зараз на ринку праці відчувається брак персоналу практично за всіма профілями. Зокрема, найдефіцитнішими є напрямки інженерного супроводу, аналітики даних, категорійного менеджменту, залізничної логістики і, як не дивно, обслуговування клієнтів”.
  • У “Метінвесті” не вистачає машиністів, помічників машиністів тепловозів, машиністів кранів, машиністів і помічників машиністів екскаватора, операторів поста керування, дробильників, розливників сталі, дозувальників тощо.
  • У “Київстар”, де зараз працюють 4000 співробітників, не планують ані скорочувати, ані розширяти штат. Найбільше вакансій – у Департаменті роздрібного бізнесу.

“Також активно зростає Департамент нових напрямів бізнесу, який займається розвитком партнерських програм із Microsoft, Amazon, а також впровадженням рішень Big Data для корпоративних клієнтів”, – розповіли OBOZ.UA в “Київстарі”.

Дефіцит кадрів – ключова проблема української економіки. Ситуація після завершення повномасштабної війни тільки погіршиться. Роботодавцям доведеться активніше залучати пенсіонерів, перенавчати персонал та оптимізувати свої процеси.

Джерело: OBOZ.UA

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *